piątek, 28 lutego 2014

Mieczysław Jałowiecki, Na skraju Imperium, Warszawa 2013 - cz. 1

Jestem w trakcie lektury [ponownie] wspomnień Mieczysława Jałowieckiego [1876-1962], który wywodził się z rodu kniazów Pieriejasławskich-Jałowieckich.

I tak mnie naszło iż dobrze byłoby zacytować prolog napisany przez Michała Jałowieckiego, wnuka Mieczysława, który owe wspomnienia zebrał i wydał [ponownie], pod nazwą Na skraju imperium, Warszawa 2013.

Ten fragment, mniemam iż odnosi się również do współczesności.

"Kiedy w końcu zabrałem się do czytania pamiętników dziadka, Związek Radziecki już nie istniał. Wspólnota Niepodległych Państw nie stała się Commonwealthem. Rosja pogrążyła się w chaosie, a Leningrad na nowo zaczął nazywać się Petersburgiem. Zacząłem czytać uważnie.

Czy w młodości nie byłem zbyt pewny siebie?

O tym, że to dziadek miał rację, przekonałem się osobiście, pracując przez pół roku na Ukrainie. TAM ZDAŁEM SOBIE SPRAWĘ, JAK ROSJANIE SĄ GENETYCZNIE ZNISZCZENI PRZEZ BOLSZEWIKÓW, niezdolni już do wydania z siebie przywódców mogących uratować to państwo od bankructwa.

Była nomenklatura, uwolniona z ucisku leninowskich zasad współżycia partyjnego, w sposób bezwstydny i bez umiaru zaczęła się bogacić, kradnąc w ciągu paru lat zasoby całego narodu, a jednocześnie gardząc tym narodem.

Z niechęci do tych "noworuskich" postanowiłem wydać pamiętniki, by podkreślić, że oni nigdy nie zastąpią klas wyższych, które ich dziadkowie albo oni sami zniszczyli."


[w:] Jałowiecki M., Na skraju imperium i inne wspomnienia, Warszawa 2013, s. 9-10.

Niestety wielkim minusem owych wspomnień jest to iż autor tychże zabrał się za ich spisywanie dekady po przeżytych wydarzeniach. Trącą przeto urobionym zdaniem, dopowiedzianymi historiami wypełnionymi znajomością historycznych faktów. Niemniej jednak muszę przyznać że są pewnym głosem zaszłych zdarzeń, głosem który jest już coraz mniej dosłyszanym.  
Będę jednak zamieszczał na tym Blogu, adnotacje historyczne z przeczytanych rozdziałów, fragmentów, tak by może choć trochę wypełnić brak przypisów i wyjaśnień zaszłych w tejże knidze.
Pozdr.
Marcin F. Michalski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...